Een reclameboodschap overbrengen bij de kritische consument van vandaag de dag is niet makkelijk. Daar is creativiteit voor nodig. Bedrijven vinden nog steeds ludieke wegen voor het communiceren van hun boodschap. Zo treffen consumenten bij thuiskomst een boodschap via briefjes op de brievenbus of op hun voordeur. Creatief bedacht, alleen hebben de reclamemakers aan mogelijke gevolgen gedacht? Reclame op de voordeur. Creatief gevonden. Dat zeker! Houd alleen wel rekening met het sociale karakter van dit soort reclame. Wanneer de reclame op de voordeur enige tijd blijft hangen, is duidelijk dat de bewoners een paar dagen van huis zijn. Dat is vast niet de bedoeling van de reclamemaker, want een inbraak kan zomaar het gevolg zijn. Beveiligingsadviseurs van het bedrijf Homesafety zagen reclameboodschappen hangen op voordeuren in de wijk waar zij bewoners op het gebied van inbraakpreventie adviseerden. Bewoners waren soms een paar dagen niet thuis en bij terugkomst stuitten de adviseurs nog steeds op de reclamebriefjes bij de voordeur. En wanneer zij het constateren, is de kans groot dat ook inbrekers het hebben gezien. Reden genoeg voor Homesafety om reclamemakers te attenderen op de mogelijke inbraakgevolgen van hun creatieve uitingen. En daarnaast consumenten te vragen om dit soort reclame bij de buren, van wie ze weten dat zij een paar dagen weg zijn, te verwijderen. |