Vijfendertig jaar geleden ontwierp de bekende industrial designer Frans de la Haye één van Nederlands meest succesvolle bedontwerpen: de Auronde. Vandaag is het miljoenste exemplaar van de Auping Auronde verkocht. In het hoofdkantoor van Auping in Deventer werden zowel de ontwerper als de gelukkige kopers van de miljoenste in het zonnetje gezet. Frans weet nog precies hoe het ging. “In 1973 kreeg ik van Auping het verzoek om een nieuw bedmodel te ontwerpen. Ik ging op bezoek in de fabriek in Deventer en kreeg daar ter plekke de inspiratie voor de Auronde. Ronde vormen, tijdloos, niet alleen functioneel ontwerp, maar ook echt een aanwinst voor je slaapkamer” aldus Frans de la Haye. Hij kan de tegel in de ontvangsthal nog aanwijzen waar hij stond toen zijn gedachten vorm kregen. Nu, 35 jaar en een miljoen Aurondes later, heeft hij zijn eigen Auping-tegel in de hal van het hoofdkantoor gekregen. “Frans de la Haye is door de Auronde onlosmakelijk verbonden met Auping. Wij wilden dit graag vormgeven en hem op bijzondere wijze in het zonnetje zetten. De Auronde is het best verkochte bedmodel van Nederland en daar zijn we trots op. Een eigen Hollywood/Auping-tegel leek ons een gepaste manier. Frans heeft zo zijn eigen plek bij Auping“, stelt Ton Anbeek algemeen directeur van Auping. De heer Suurmond en mevrouw van Duivenbooden uit Lisse zijn de gelukkige kopers van de miljoenste Auronde. Zij werden vrijdagochtend door een limousine opgehaald en als ware sterren naar Deventer gereden. Hier kregen zij uit handen van de ontwerper zelf en Ton Anbeek de miljoenste Auronde. Zij zullen net als naar schatting anderhalf miljoen Nederlanders voortaan heerlijk slapen in hun Auping Auronde. Over Frans de la Haye "Het stilistische leven van een product moet tenminste in overeenstemming zijn met de technische levensduur" De bekende ontwerper Frans de la Haye gelooft dat het bed - meer dan elk ander meubel - het thuisgevoel vertegenwoordigt. Hij beschouwt het bed als een heiligdom. De enige plaats waar we totale gelukzaligheid en veiligheid kunnen ervaren. De la Haye is aanhanger van een bijna Calvinistisch ontwerp-principe. Volgens de la Haye moet een ontwerp in de eerste plaats producteenheid uitstralen. Technologie, functionaliteit en design moeten naadloos op elkaar aansluiten. Het resultaat is een product met eeuwige waarde. Oftewel, een designklassieker. Tijdens de langdurige samenwerking met Auping heeft Frans de la Haye reeds vele producten ontworpen. Naast het Auronde-bedmodel ontwierp hij o.a. de Superbox, Royal 300, 320, 340 en de Dressboy. Over Auping Koninklijke Auping bv is het grootste zelfstandige Nederlands beddenbedrijf. Er zijn vestigingen in diverse Europese landen. Auping begon 120 jaar geleden als smederij in Deventer. Het bedrijf specialiseerde zich al snel in spiraalbedden. Later kwamen daar matrassen en boxsprings bij. Zo ontwikkelde Auping zich tot de slaapspecialist en marktleider in Nederland. Auping werkt samen met wetenschappers en gerenommeerde ontwerpers aan bedden met een maximale ondersteuning, ventilatie en verstelbaarheid. Kennis van het slaapproces en van innovatieve materialen en technieken vormen de basis van het unieke Auping-comfort. Het vakmanschap, de toewijding en ervaring van de medewerkers staan borg voor duurzame kwaliteit en een hoge servicegraad. Kijk voor meer informatie op: www.auping.nl |