Relatiegeschenken

Wat is het nut?

Als je zou willen zou je sommige delen van je huis voor een groot deel kunnen aankleden met relatiegeschenken. Neem bijvoorbeeld je werkkamer. Bijna alles wat je hiervoor nodig heb, zijn wel te krijgen als relatiegeschenken. Ieder bedrijf heeft wel bedrukte pennen die je kunt stallen in een pennenbakje van een ander bedrijf. Je aantekeningen maak je weer in het notitieblokje met een logo van nog een ander bedrijf. Tijd voor koffie? Genoeg bedrijven die jou een bedrukte mok kunnen geven. Maar waarom geven bedrijven ons zo graag een geschenk? Dat lees je in dit artikel.

Wat doen we met al die petjes, pennen en tassen?
Hoe effectief is een relatiegeschenk? Daar deed DIMA Marktforschung, een Duits onderzoeksbureau, in 2013 al eens onderzoek naar. De onderzoekers bekeken het reclame-effect, maar ook het gebruik en de inzet van de presentjes. En dat kan van alles zijn; tassen bedrukken, petjes met logo, anti-stressballetjes met een bedrukking of misschien liet de gulle gever wel een leuk notitieboekje bedrukken. Het overgrote deel van de onderzochte personen gaf aan bedrukte geschenken in huis te hebben liggen (95%) en 93% gebruikt ze ook echt. De ontvanger werd in dit geval keer op keer herinnerd aan degene die hen dit geschenk gaf en dit leverde ook erg positieve associaties met het bedrijf op.

Remember me
Het onderzoek gaf aan dat het beeld dat de ontvanger bij het bedrijf heeft, in elk geval verandert na het krijgen van een presentje met logo. Maar dat is lang niet bij iedereen zo. 87% van de respondenten liet weten dat het beeld dat zij bij het bedrijf hadden, niet veranderde bij het krijgen van een cadeautje. Ja, ze werden herinnerd aan de gever, maar dat zegt natuurlijk niet direct dat het beeld dat de ontvanger heeft bij het bedrijf, ook verandert. Een ander onderzoek wijst uit dat de gemiddelde ontvanger het geschenk een keer per dag gebruikt. Het grootste deel van de respondenten van dit onderzoek kon zich het bedrijf nog herinneren, terwijl hun associaties bij de organisatie hetzelfde bleven.

Switchen van merk? Jazeker!
Nog wat interessante onderzoekers, en wel van een Britse organisatie, kwamen erachter dat zeker de helft van hun respondenten bereid is van merk te switchen wanneer ze een leuk geschenk ontvangen. Deze Britse onderzoekers kwamen er bovendien achter dat de ontvanger de gever van het geschenk 2 keer beter herinnert, wanneer ze er op de radio of tv een reclame van horen langskomen. Relatiegeschenken en traditionele reclame zijn dus een gouden combinatie, maar reclame is wel duur. Relatiegeschenken hoeven dit echter niet te zijn en zijn, zo bleek net al, ontzettend effectief op zichzelf. Relatiegeschenken worden (bijna altijd) gebruikt en daarbij wordt de ontvanger keer op keer aan de gever herinnerd. Het bereik en de naamsbekendheid zullen zeker een enorme boost krijgen.

Ode aan relatiegeschenken!
Switchen van merk is dus echt een ding, maar associaties hoeven niet zo snel te veranderen. Niet positiever, maar ook niet negatiever. Het is in organisaties vaak vanzelfsprekend om klanten in het zonnetje te zetten, maar vergeet vooral andere stakeholders en natuurlijk eigen personeel niet. En denk nu niet dat zij enorme cadeaus of dure presentjes moeten krijgen. Beter van niet zelfs. Ontvangers van relatiegeschenken blijken juist een ongemakkelijk gevoel te krijgen bij grote of dure cadeaus. Ze zullen zich verplicht voelen iets terug te doen, maar weten niet goed wat. Medewerkers af en toe verwennen met een kleinigheidje werkt ook als een tierelier. Als zij immers tevreden zijn, projecteren zij dit op klanten. Relatiegeschenken blijken misschien nog wel effectiever te zijn dan traditionele radio- en tv-reclame en bovendien zijn ze véél goedkoper en vrij eenvoudig om in te kopen. Door de innovatieve druktechnieken van tegenwoordig kan een bedrukking vaak snel en nauwkeurig op welk product dan ook worden gezet. Wat wil je nog meer?

Een goed advies is goud waard

Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Vind uw 5-Sterrenspecialist

Een goed advies is goud waard

Wanneer u zeker wilt zijn van een goed advies, informeer dan bij een 5-sterrenspecialist.

Vind uw 5-Sterrenspecialist