Racen met Janssen pers

op Spa Francorchamps


WonenWonen.nl mocht op uitnodiging van Janssen Pers uit Gennep een dagje mee naar het circuit van Spa Francorchamps. Op deze pagina ziet u een korte impressie.

De tweede ronde van de Eurocup Mégane Trophy op het circuit van

Spa-Francorchamps is uitgelopen op een persoonlijk drama voor Nick Catsburg. In zowel de vrije trainingen, kwalificatie als beide races op het Belgische Ardennencircuit kreeg de Tech 1 Racing coureur te kampen met verschillende technische en elektronische problemen die zorgden voor een dubbel nulresultaat. Ondanks alle ongemakken verbaasde de 21-jarige debutant in de kwalificatie de

gehele World Series by Renault paddock met een wervelende derde en vierde startplaats. Ook in beide races toonde Catsburg zich een potentiële winnaar. Tot het moment dat de pechduivel weer terugsloeg…

 

VRIJE TRAININGEN EN KWALIFICATIE

Samen met zijn Franse werkgever, besluit Nick Catsburg om de eerste vrije training op vrijdagochtend op oude banden te starten, teneinde eerst het 7,004 kilometer lange Grand Prix circuit te verkennen in zijn rood-wit-zwarte bolide. Na slechts een handjevol ronden gereden te hebben, bemerkt Catsburg plots dat er vlammen aan de achterkant van zijn wagen uitslaan. De 21-jarige coureur uit Voorthuizen

kan zijn wagen ternauwernood naar de pitstraat rijden, alwaar hij uitstapt en de wagen geblust wordt. Toch weet Catsburg deze eerste oefensessie op een zesde plaats af te sluiten. Nadat zijn team de auto gerepareerd heeft, vervolg Catsburg zijn voorbereidingen halverwege de tweede vrije training. Hij is echter nog maar net de baan op, als het circuit overvallen wordt door een hevige regenbui, waardoor hij noodgedwongen ook deze sessie voortijdig moet beëindigen.

In de kwalificatiesessie op zaterdagochtend grijpt Catsburg direct de koe bij de horens. Al in zijn eerste twee ‘vliegende’ rondes verzekert hij zich van een goede startplaats voor beide races. Gelukkig maar, want ook deze sessie moet Catsburg voor het einde van de sessie zijn kwalificatie afbreken. Een defecte brandstofpomp blijkt de boosdoener. Ondanks dat de andere 22 rijders in het vervolg van de tijdtraining hun tijden nog aanscherpen, mag de voormalige formulerijder de races op zaterdag en zondag respectievelijk van een veelbelovende 3e en 4e positie starten.

 

NICK CATSBURG: “Het lijkt wel of er een soort van vloek over mijn wagen is uitgesproken dit weekend! In deze drie sessies heb ik bij elkaar amper 10 rondjes kunnen rijden, wat natuurlijk geen ideale preparatie is. Met de 3e en 4e startplaats moet ik dus wel tevreden zijn, al had er nog veel meer

ingezeten als ik de kwalificatie had kunnen uitrijden. Hopelijk zijn alle problemen nu voorbij en kan ik twee sterke races rijden.”

RACE 01 + 02

Catsburg hoop op een probleemloze eerste race, blijkt helaas al snel een illusie. Na een prima start vanaf de derde gridpositie, kan hij raceleider Jonathan Hirschi en Mike Verschuur gemakkelijk volgen. Al snel merkt hij echter dat de problemen met de brandstofpomp weer beginnen op te spelen. Hoewel hij de derde plaats kan vasthouden, verliest hij in de daaropvolgende ronden steeds meer snelheid. In

de vierde ronde van de 15 ronden tellende race begeeft zijn benzinepomp het definitief en moet Catsburg zijn wagen naast de baan parkeren.

Ook op zondag is Catsburg nog niet verlost van de pechduivel. Omdat Mike Verschuur vanuit de pitstraat start, schuift Catsburg al voor het doven van de startlichten op naar de derde plaats. Na wederom een superstart kan Catsburg al snel de tweede plaats pakken en raakt hij in een interessant gevecht met Michael Rossi. Een handig getimede pitstop tijdens een safety-car situatie, verzekert hem

op het eerste oog van een podiumpositie. Vier ronden voor het vallen van de vlag gooit een elektronische error echter roet in het eten. Catsburg kan niet meer op- of terugschakelen en moet met lede ogen aanzien hoe hij zijn zekere tweede plek verliest wanneer hij uitrolt langs de baan.

 

NICK CATSBURG: “Dit is ongelooflijk zuur. Natuurlijk horen technische ongemakken bij de sport, maar om slechts 20 rondjes te kunnen rijden over het gehele weekend is onverteerbaar. We hadden zeker de snelheid om twee keer op het podium te eindigen, maar gaan nu naar huis met een dubbel nulresultaat op zak. Als coureur kan je hier niets aan doen, behalve de rust bewaren en naar voren

kijken. Voor de volgende race op Budapest zullen we waarschijnlijk nog een extra test inlassen. Voor mijn gevoel begint mijn kampioenschap dus pas in Hongarije!”


UITSLAG RACE 01 EUROCUP MÉGANE TROPHY – SPA-FRANCORCHAMPS, 02.05.2009

01. Jonathan Hirschi (SUI), TDS Racing, 15 ronden, 38:12.865

02. Mike Verschuur (NED), McGregor by Equipe Verschuur, + 05.364s

03. Matthieu Cheruy (FRA), Tech 1 Racing, + 15.961s

DNF. Nick Catsburg (NED), Tech 1 Racing, + 11 ronden


UITSLAG RACE 02 EUROCUP MÉGANE TROPHY – SPA-FRANCORCHAMPS, 03.05.2009

01. Jonathan Hirschi (SUI), TDS Racing, 14 ronden, 41:10.764

02. Pierre Thiriet (FRA), TDS Racing, + 01.568s

03. Michaël Rossi (FRA), Boutsen Energy Racing, + 02.100s

DNF. Nick Catsburg (NED), Tech 1 Racing, + 03 ronden
 

Een goed advies is goud waard

Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Vind uw 5-Sterrenspecialist

Een goed advies is goud waard

Wanneer u zeker wilt zijn van een goed advies, informeer dan bij een 5-sterrenspecialist.

Vind uw 5-Sterrenspecialist