pneumatische cilinders

Wat zijn dat?

Het woord pneumatiek komt van het oud-Griekse woord pneuma, wat wind betekent. Een pneumatische cilinder gebruikt lucht, vaak perslucht, voor mechanische handelingen. De perslucht wordt gegenereerd door een compressor die omgevingslucht aan zuigt. Deze lucht wordt eerst helemaal gezuiverd en ontdaan van allerlei vuildeeltjes, zodat er geen schade kan ontstaan aan het persluchtsysteem. De compressor drukt de lucht samen totdat er uiteindelijk een druk tussen de 6 en 40 bar ontstaat. De perslucht wordt vervolgens gebruikt om de pneumatische cilinder aan te drijven.

Wat zijn de verschillende soorten pneumatische cilinders?
Een pneumatische cilinder wordt gebruikt als aandrijvingsmechanisme in een pneumatisch systeem. Een cilinder bestaat uit een cilinderbuis met twee deksels aan weerszijden van de buis, een zuiger, zuigerstang en een trekstang. Hoe ver een cilinderstang kan uitslaan heet de slaglengte. Er bestaat een onderscheid tussen enkelwerkende en dubbelwerkende pneumatische cilinders. Bij en enkelwerkende pneumatische cilinder heeft de cilinder één persluchtaansluiting. Doordat er perslucht in de cilinderbuis wordt geperst beweegt de zuigerstang. Als de lucht weer ontsnapt keert de zuigerstang weer terug in de oorspronkelijke positie. Deze cilinders kunnen maar in één richting kracht uitoefenen. Een dubbelwerkende cilinder kan daarentegen in twee richtingen kracht uitoefenen. Deze cilinders hebben twee perslucht verbindingen zodat de zuigerstang van de ene naar de andere kant kan worden bewogen. Dubbelwerkende pneumatische cilinders kunnen grotere slagen maken, maar gebruiken daarentegen meer perslucht dan enkelwerkende cilinders. Hier vind je een overzicht van pneumatische cilinders.

Demping van een pneumatische cilinder
Een zuiger kan heel snel bewegen, waardoor de deksels of eindkappen harde schokken te verduren krijgen. Hierdoor kunnen de componenten van een cilinder onder druk komen te staan. De schok veroorzaakt ook geluidstrillingen die door het hele mechanisme doortrillen.

Om dit te voorkomen worden cilinders gedempt als ze terugkeren in de nul-positie. Dit heet ook wel end-of-stroke demping. Eindslag demping kan op verschillende manieren. Bij kleine cilinders volstaat vaak een flexibele schokdemper omdat de impact van een cilinderslag niet zo groot is. De demper bestaat uit een ringvormige bumper gemaakt van elastomeren. Bij grotere cilinders en cilinders met hogere werk snelheden en belastingen wordt een pneumatische demper gebruikt. Bij pneumatische demping wordt de zuiger geremd door perslucht die in de eindkamer wordt opgeslagen. De demping kan worden geregeld met een stelschroef of automatisch worden aangepast aan de slag.

Een goed advies is goud waard

Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Vind uw 5-Sterrenspecialist

Gratis meer informatie over Bouwtrends?

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Een goed advies is goud waard

Wanneer u zeker wilt zijn van een goed advies, informeer dan bij een 5-sterrenspecialist.

Vind uw 5-Sterrenspecialist