Marantz netwerkspeler

NA-11S1 en Consolette

Marantz bestaat dit jaar 60 jaar. Om deze mijlpaal te vieren, introduceert het bedrijf een nieuwe netwerkspeler: de NA-11S1. Dit is de allereerste speler die echt optimaal gebruik maakt van nieuwe media met een zeer hoge resolutie. Gebruikers kunnen hiermee gedownloade bestanden met een hoge resolutie afspelen in echte 'Studio Master’-kwaliteit, gewoon in hun eigen woonkamer. Naast de NA-11S1 is er nu ook de Marantz Consolette: het allereerste draadloze muzieksysteem met streaming voor echte audioliefhebbers. Beide apparaten zijn uniek in hun soort en vormen krachtige voorbeelden van de baanbrekende innovaties waar Marantz inmiddels al 60 jaar lang bekend om staat. Hoe is het echter mogelijk dat één bedrijf continu de grenzen blijft verleggen, zo lang en op zo'n consistente wijze?

"Het antwoord op die vraag is ons motto," aldus Terrie O'Connell, algemeen directeur van Marantz. "In alle gedrukte materialen die wij publiceren, op elke website en in elke advertentie, staat 'because music matters'. Dat is niet enkel een slogan of een marketingkreet. Het is een filosofie die vanaf het begin de drijvende kracht achter ons bedrijf is geweest. En ik ben ervan overtuigd dat dit de reden is waarom Marantz zich onderscheidt van andere fabrikanten van audiooplossingen." Een haast onopzettelijk begin

Het is een alom bekende anekdote dat Saul B. Marantz het bedrijf haast per ongelijk heeft opgestart. Hij wilde eenvoudigweg zijn eigen lp's afspelen met een hogere kwaliteit dan de afspeelapparatuur die destijds beschikbaar was. Daarom besteedde hij vier jaar aan het ontwerpen, bouwen en verder verbeteren van zijn eigen voorversterker en dat waren er nogal wat in de jaren '50. Dit deed hij voornamelijk voor zichzelf, maar de voorversterker (die hij de naam 'Audio Consolette' gaf) maakte zo'n indruk op iedereen die ernaar luisterde, dat anderen er ook een wilden. Daarom besloot bij in 1952 om 100 sets te maken. Nog geen 12 maanden later had hij er meer dan 400 gemaakt, en elk exemplaar verkocht hij nog voordat het klaar was. Het was dit succes dat hem bracht tot de ontwikkeling van een commerciële versie van de Audio Consolette. Deze versie kreeg de naam Model 1 en betekende in 1953 de geboorte van het bedrijf Marantz. Saul B. Marantz was in de eerste plaats vooral een muziekliefhebber. Hij luisterde niet alleen graag naar muziek, maar maakte als getalenteerde amateurmuzikant zelf ook graag muziek. Hierdoor had hij een voorsprong op andere makers van HiFi-sets. Hij wist dat bij het maken van livemuziek elke afzonderlijke muzikant bij de rest moest 'passen': hoe goed de techniek van een individuele muzikant ook is, als hij niet perfect past bij de rest, is hij gewoon niet geschikt. Saul was bekend met dit principe en paste het op instinctieve wijze toe bij zijn selectie van componenten en subsystemen voor zijn sets. Dat is waarin Marantz zich van de rest onderscheidt – het draait om de muziek, niet om de gemeten prestaties in R&D-laboratoria.

Er is niets veranderd
Hoewel de branche voor audio-oplossingen zelf de afgelopen 60 jaar vele extreme revoluties heeft ondergaan, is er volgens O'Connell niets veranderd in de manier waarop het bedrijf zijn missie uitdraagt. "Wanneer onze technici in Japan of Europa bijvoorbeeld een transformator of een DAC uitproberen, zijn zij niet geïnteresseerd in de vraag of deze goed of slecht is, maar alleen in de vraag hoe goed deze presteert in combinatie met andere componenten. Je zou kunnen zeggen dat het ontwikkelen van een nieuwe HiFi-set vergelijkbaar is met het samenstellen van een sportteam. Met voldoende geld kun je de beste spelers ter wereld krijgen, maar dat betekent nog niet dat je ook zult winnen. Het hele team moet harmonieus samenwerken, elke individuele speler moet uitblinken in zijn taak, maar diezelfde individu moet er ook voor helpen zorgen dat al zijn teamgenoten optimaal presteren. De ontwerpers van Marantz begrijpen dit, en gelukkig beschikken wij over een zeer ervaren team – met name in Japan. Ons team draagt onze filosofie hierdoor uit in elke fase van de ontwikkeling van een nieuw product."

Het gaat dus om 'coaching', niet om elektronica? 
"Nee, uiteraard beschikken we ook over elektronisch gereedschap en instrumenten," aldus Ken Ishiwata, Brand Ambassador voor Marantz. "Die kunnen echter enkel op statische wijze sonische parameters meten. Instrumenten meten slechts een momentopname – zoals je met een fotocamera een foto van een danser maakt. Het beeld zal uiterst nauwkeurig zijn, maar laat niets zien van de dynamiek, de snelheid en het ritme van de danser. Muziek is ook dynamisch: de toon, het volume, de hoogte en de intensiteit veranderen voortdurend. Daarom meten we elke keer dat we aan een product werken, de kwaliteit ervan door als referentie een muziekstuk te gebruiken waarvan we de originele bron in sonisch en perceptueel opzicht door en door kennen. Dat is de enige manier waarop we het karakter van elk componentals deel van het geheel kunnen beoordelen."

Als deze analyse klopt, is dat mogelijk de reden waarom Marantz niet alleen de revolutie van kleppen naar transistoren naar geïntegreerde schakelingen en de revolutie van vinyl naar cd's naar downloads heeft doorstaan, maar ook sterker en standvastiger in zijn missie uit die revoluties is gekomen. Het maakt namelijk niet uit wat de bron is (gebundeld of zelfstandig); Marantz is het meest geïnteresseerd in welk 'nieuwe team' het beste kan spelen met een nieuwe bal, niet in hoe goed de nieuwe bal kan worden aangepast aan een bestaand team. Al vanaf het prille begin legt Marantz een niet-aflatende passie voor perfectie en een onwankelbare liefde voor muziek aan de dag - de karakteristieke kenmerken van een bedrijf dat de grenzen qua afspeeltechnologie steeds weer verlegt en opnieuw definieert. Inmiddels zestig jaar later, en geïnspireerd door de geestelijke nalatenschap van Saul B. Marantz, verleggen de ontwerpers van Marantz nog steeds onvermoeibaar de grenzen van technische perfectie. Voor Marantz is technische perfectie immers een reis, geen eindbestemming. Elke constructieve doorbraak wordt door het bedrijf toegejuicht als een stap voorwaarts die de muziekweergave net weer dat beetje dichter bij de oorspronkelijke bedoeling van de artiest brengt. Een reis die iedereen bij Marantz met trots onderneemt. Because music matters.

Een geschiedenis vol mijlpalen
Een van de belangrijkste momenten in de geschiedenis van Marantz was de gelijktijdige release van drie legendes: Model 7 (voorversterker), Model 8 (stereo-versterker) en Model 9 (mono-versterker), die allen werden geïntroduceerd in 1958. Deze units zorgden voor zo'n spectaculaire verbetering van de HiFi-kwaliteit dat ze meer dan 11 jaar op rij absoluut normbepalend waren, waarbij er van Model 7 meer dan 130.000 units werden verkocht. Kort daarna zorgde Model 10B in 1963 ook voor een nieuwe definitie van de kwaliteit voor FM-tuners, met een ingebouwde oscilloscoop die het vermogen en de balans controleerde. In de jaren '70 steeg Marantz tot ongekende hoogtes met zeer krachtige versterkers en receivers, waarvan Model 500 een opmerkelijke 2x 250 W / 8 Ohm voortbracht. Om de warmte van deze mega-versterker te kunnen verwerken, ontwikkelde Marantz een innovatieve koeltunnel met een speciale technologie voor warmteafvoer. Daarna volgde de Esotec-serie, die onder andere bestond uit de SM1000-stereoversterker van 42 kg, met 2x 400 W / 8 Ohm. De Esotec-serie werd ook door audioliefhebbers gekoesterd wegens de unieke draaitafel TT1000, met een basis van aluminium tussen glas.

Begin jaren '80 werd de 2-kanaals receiver Model 2600 ook steeds populairder. Deze unit van 32 kg had een vermogen van 300 watt RMS per kanaal x2 bij 8 Ohm. Binnen één jaar nadat de cd-indeling in 1983 definitieve vorm kreeg, behoorden Marantz, Philips en Sony tot de eerste merken die commerciële cd-spelers introduceerden. Destijds leverden decoders een resolutie van slechts 14 bits. Met 4x oversampling bereikte de Marantz-speler CD-63 echter een resolutie van 16 bits. Hierdoor kreeg het bedrijf vrijwel direct zijn verdiende reputatie als cd-specialist. In 1985 verlegde Marantz de normen van de AV-wereld met de revolutionaire RV-55, de eerste commercieel verkrijgbare set met een Dolby Surround-processor. Hiermee werd het voor de eerste keer ooit mogelijk om te genieten van fantastisch bioscoopgeluid in de woonkamer, dankzij stereo aan de voorkant, een speciaal middendeel en surround-audiokanalen. Voor de eerste keer ooit konden mensen de oorverdovende Star Wars-trilogie, de bombast van Ghostbusters en de muziek van Flashdance écht ervaren – en dat allemaal in hun eigen woonkamer. De AX1000-audioprocessor werd in 1991 geïntroduceerd als een volledig digitale signaalprocessor die geavanceerde 1-bits A/D en SAA7350 bitstroom D/Aconverters gebruikte. De AX1000 kon tekortkomingen in audio meten en compenseren in luisterruimten en via een parametrische drieband-equalizer, een geluidsveldprocessor die de weerkaatsingskenmerken van bekende concertzalen evenaart, een compressor/begrenzer, een de-noiser, een blokgolf/witte ruis/roze ruis-generator en een real-time analysator.

Tegenwoordig zouden we dit gewoonweg ruimtekalibratie en surround-effecten noemen, maar in 1991 was dit iets revolutionairs en vormde het de basis voor het succes van Marantz op het gebied van digitale audioverwerking. Deze kennis leidde tot technologieën zoals MRAC (Marantz Room Acoustic Calibration) in AV-receivers en Marantz Musical Mastering in onze hoogwaardige netwerkaudio- en cd-spelers. Bovendien kreeg Marantz hierdoor meer inzicht in digitale audio en hoe belangrijk de keuze van een hoogwaardige DAC en de digitale filtering was om een onovertroffen audioweergave te realiseren.

In 1993 werd er een nieuwe CD-63 ontwikkeld. Hoewel dit apparaat dezelfde naam droeg als zijn voorganger, betekende het een spectaculaire verbetering ten opzichte van de originele CD-63-technologie. Van deze speler werden meer dan 160.000 exemplaren verkocht, en hij vormde de inspiratie voor het allereerste KI Signature-model in 1995. Toen werd in 1999 de eerste 5-kanaals AV-receiver voor audioliefhebbers geïntroduceerd, de SR-14. Hiervoor maakte Marantz gebruik van de expertise die het bedrijf had opgedaan met hoogwaardige audioweergave. Het resultaat was een volledig nieuwe benchmark op het gebied van AV-kwaliteit. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de SR-14 vele prijzen in de wacht sleepte en in de luisterruimten van vele recensenten werd geïnstalleerd als het apparaat dat moest worden overtroffen. De SR-14 bood 5x 140 W in 8 Ohm RMS uit een massieve ringkerntransformator, omsloten door een onvoorstelbare kluis-achtige behuizing met een dikke voorzijde van aluminium en zware voeten van massief koper.

Sindsdien is Marantz als cd-specialist altijd in de voorhoede actief gebleven, en toen in 1999 de Super Audio CD (SA-CD) werd geïntroduceerd, introduceerde het bedrijf de referentiespeler SA-1. In 2006 was het tijd voor een nieuwe referentiespeler, de SA-7S1. Deze werd begeleid door de voorversterker SC-7S1 en de mono-versterker MA-9S1. En nu, in het jaar waarin het bedrijf 60 jaar bestaat, onthult Marantz een nieuw tijdperk voor echte audioliefhebbers. Net zoals de eerste voorversterker vinyl-lp's optimaal benutte en de Marantz CD63 een nieuw niveau voor cd-kwaliteit betekende, zo krijgt ook nu de allernieuwste mediavorm net dat vleugje extra perfectie van Marantz – met de nieuwe netwerkspeler NA-11S1 en de nieuwe Consolette-luidspreker voor draadloze streaming. Wat een poëtische manier om te beginnen aan de volgende 60 jaar!

Een goed advies is goud waard

Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Vind uw 5-Sterrenspecialist

Gratis meer informatie over Beeld en Geluid?

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Een goed advies is goud waard

Wanneer u zeker wilt zijn van een goed advies, informeer dan bij een 5-sterrenspecialist.

Vind uw 5-Sterrenspecialist