Axor en Philippe Starck

20 jaar badkamergeschiedenis

Waarom is design zo belangrijk geworden in ons leven? En waarom heeft design een belangrijke rol gespeeld, in het bijzonder in de badkamer in de afgelopen decennia? Philippe Starck, een van de toonaangevende ontwerpers van deze tijd, wil met zijn design en de functie ervan het leven mooier en beter vormgeven. Zijn werk laat zien wat er met design kan worden bereikt indien het wordt gebruikt als een middel om traditionele gebruiken en patronen te doorbreken. In de hedendaagse moderne badkamers zien we nog steeds een zeer functionele ruimte, maar wel een ruimte waar hoogwaardige materialen, mooie kleuren en vormen tot een sfeervolle ambiance worden gecombineerd. De ruimte laat ons water ervaren in vele en gevarieerde vormen en maakt het mogelijk om tijd aan onszelf te besteden om het drukke dagelijkse leven te ontvluchten.

Inmiddels is het 20 jaar geleden dat Axor samen met ‘s werelds grootste architecten en ontwerpers startte met het ontwikkelen van visies voor de badkamer.

Een synthese van creatief instinct en ondernemerschap
Design heeft alleen een positief effect op het dagelijks gebruik als het een meerwaarde heeft voor een behoefte en toepassing en dus functioneel is.

Om dit te bereiken zijn ontwerpers nodig met een visie en een sterk creatief instinct en daarnaast is een ondernemer met veel inlevings-vermogen en moed nodig. De uitzonderlijke ontwerper Philippe Starck is hier een perfect voorbeeld van. Samen met Klaus Grohe, toen nog aan het roer bij Hansgrohe, heeft hij het beeld van de badkamer doen veranderen. In samenwerking met Duravit, Hoesch en Axor, maakte hij van de badcel een “Salon D’Eau”, oftewel een ‘waterkamer’. Philippe Starck mag dan een van de eerste ontwerpers zijn die verandering aan de badkamer heeft gebracht, het is zelden dat iemand het op zo’n succesvolle, radicale wijze heeft gerealiseerd.

De oprichting van het designermerk Axor
Philippe Starck trad bij Hansgrohe toe tot een bedrijfscultuur waar de nadruk ligt op techniek en innovatie in combinatie met vormgeving. Dit is een vaste waarde sinds eind jaren ’60. In die tijd werden badkamers nog gezien als functionele natte cellen. Het idee van de badkamer als ruimte om te relaxen en het gevoel van welzijn te ervaren, was nog volkomen vreemd voor de meeste mensen. Net als het idee om een badkamer te kunnen personaliseren. Juist de mensen van Hansgrohe herkenden het potentieel van de badkamer als een leefruimte en het bedrijf besloot in 1992 om het designermerk Axor op te richten.

Vanaf dat moment heeft Axor consequent stil gestaan bij Hansgrohe’s ervaring in design en dit uitgebouwd. Tot op vandaag is de diversiteit aan internationaal gerenommeerde design partners met wie Axor succesvol heeft samengewerkt uniek. Axor geeft de designers creatieve vrijheid in het ontwerpen van de badkamercollecties. De Axor collecties bieden een diversiteit van duurzame oplossingen voor de realisatie van een persoonlijke badkamer.

Op maat gemaakte oplossingen voor de omgang met water in de badkamer
Na een voorbereiding van 2 jaar, werd de eerste Axor Starck collectie in 1994 gelanceerd. Philippe Starck verraste het publiek met een badkamer met een vrijstaand bad, wastafel en toilet, met kranen uit de collectie die waren geïnspireerd op een zwengelwaterpomp, veel daglicht en geen gebruikelijke tegeltjes, maar de toepassing van natuurlijke materialen zoals hout. De badkamer presenteert losse producten op zichzelf en is onderdeel van de architectuur van de gehele ruimte. Dit is een duidelijke verwijzing naar de “Salon D’Eau”. De Axor Starck collectie behoort wereld-wijd tot een van de meest succesvolle collecties die Axor ontwikkeld heeft. Met de eerste “Joystick”-kraan veroorzaakte Philippe Starck in 1994 opschudding in de badkamer.

In de herfst van 2012 presenteert Axor samen met Philippe Starck een nieuwe spraakmakende collectie, die weer nieuwe maatstaven zet in de manier waarop we met water omgaan en water ervaren. Een unieke combinatie van vorm en functie.

Impressies van de 20 jarige samenwerking met Philippe Starck en een tip van de sluier van de nieuwe Axor Starck collectie, zijn terug te vinden op de Axor Facebook pagina’s. Vanaf 18 september, de dag dat de nieuwe collectie voor het eerst zal worden gepresenteerd, zal Axor regelmatig updates geven via Twitter, Facebook, Youtube en Pinterest. Ook wordt er die dag een speciale website gelanceerd: www.head-and-heart.com.<0}

Een goed advies is goud waard

Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Vind uw 5-Sterrenspecialist

Interessante artikelen

Gratis meer informatie over Sanitair?

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Een goed advies is goud waard

Wanneer u zeker wilt zijn van een goed advies, informeer dan bij een 5-sterrenspecialist.

Vind uw 5-Sterrenspecialist