Memento 2.0 collectie
van Villeroy & Boch
Verovert de hele wereld
Het bedrijf van lammert Moerman gaat als een trein! Na Nederland verovert hij met JEE-O langzaamaan de hele wereld. De minimalistische, industriële vormgeving van de vrijstaande badkameritems van het Nederlandse JEE-O spreekt designliefhebbers wereldwijd aan. Zelf is Lammert een echte duizendpoot: hij ontwerpt, ontwikkelt badkamerconcepten, is op bijna alle beurzen zelf aanwezig, reist de hele wereld over voor contacten met dealers en retailers en geeft leiding aan een team van vijf werknemers. Met Lammert gaat een gesprek over vormgeving en duurzaamheid, ondernemen en reizen, DNA en BMX, passie en palmbomen.
Lammert Moerman is het creatieve brein achter JEE-O. Na 26 jaar in de sanitairbranche, gaat hij nog elke dag enthousiast aan het werk. ‘Mijn drive is om levensgenieters wereldwijd kennis te laten maken met het DNA van JEE-O. Met goed ontworpen, no-nonsense producten voor de badkamer. Om jaar in, jaar uit, elke dag opnieuw van te genieten.’
Dutch Design
Minimalistisch van vorm, met een maximaal comfort. Rode draad in de collectie van JEE-O is dat typische no-nonsense Dutch Design. Alle baden, (buiten)douches, wastafels en kranen zijn qua vormgeving teruggebracht tot hun essentie. Het allereerste ontwerp van Lammert Moerman is in dit opzicht nog altijd karakteristiek voor de look en feel van JEE-O, die even eigentijds als tijdloos is. ‘Het is alweer 11 jaar geleden dat ik geïnspireerd werd door de vrijstaande, J-vormige buitendouches uit de 30-er jaren, die je toen veel bij openbare buitenzwembaden zag. Functionele luxe in een krachtig design. Ik heb daar toen de O-vormige bedieningsring voor ontworpen. Meer of minder water, koud of warm; dankzij deze ring kan alles met één hand geregeld worden. Een J en een O: JEE-O.’
Vrijstaande items
Lammert’s eerste ontwerp, de buitendouche JEE-O original, zit nog altijd in de collectie. Sterker nog: de original collectie is inmiddels uitgebreid met een vrijstaande badvuller, badmengkraan en diverse wastafelkranen voor zowel opbouw als wandmontage. ‘Het ontwikkelen van complete badkamerconcepten voor binnen is relatief nieuw voor JEE-O’, zo vertelt Lammert verder. ‘We doen dit eigenlijk pas de laatste vier, vijf jaar. Tot die tijd lag onze focus vooral op producten voor buiten. Ik zie echter een duidelijk toegenomen interesse voor vrijstaande items in badkamers. Douches, maar ook vrijstaande baden met badvullers, of wastafelzuilen met highrisers of wandkranen. En daar zijn wij sterk in: solitaire badkamerproducten die overal ingepland kunnen worden. Onze vormgeving is bewust sober, maar allesbehalve saai. Het zijn krachtige, pure vormen zonder opsmuk. Dit maakt het voor zowel consumenten als interieurarchitecten heel makkelijk om onze modellen visueel voor te stellen in hun eigen badkamersfeer.’
Design & Duurzaamheid
Lammert Moerman vindt branding heel belangrijk. Hij heeft dan ook een duidelijke visie hoe hij JEE-O wil neerzetten in de markt. ‘Ik wil dat de vormgeving van onze producten voor zich spreekt. Daarom zijn alle uitingen van JEE-O in zwart/wit; van brochures tot Facebook. Qua fotografie gaan we bijna altijd voor vrijstaande beelden. Sec en neutraal, zodat alle aandacht uitgaat naar het design van onze producten.’
Duurzaamheid is een tweede belangrijke pijler voor Lammert. Behalve de tijdloze en daarmee duurzame vormgeving, telt voor Lammert Moerman ook het materiaalgebruik. ‘Al onze wastafels en baden zijn gemaakt van zogenaamde Solid Surface materialen; massieve, steenachtige materialen die goed te onderhouden zijn, fijn aanvoelen en totaal ongevoelig zijn voor de inwerking van water. We geven er dan ook een garantie van maar liefst 25 jaar op. En natuurlijk blijft zo’n bad een hele investering, maar het is wel een bad voor het leven. Het is dan een blijvende meerwaarde voor het huis, maar je kunt het natuurlijk ook weer mee verhuizen. En wie weet is het ook wel een investering in die zin dat het straks veel meer waard is, als JEE-O eenmaal dat beoogde wereldmerk is.’
Wereldwijd succes
En daar wordt hard aan gewerkt. Lammert Moerman is veel op reis. ‘Het blijft boeiend om mijn enthousiasme over JEE-O over te brengen; op distributeurs, dealers, winkeliers en consumenten. We willen ons DNA overal verspreiden.’
En met succes. In totaal is het merk JEE-O nu in 30 landen wereldwijd uitgezet. Naast Nederland, zijn met name Duitsland en België, maar ook Oostenrijk en Zwitserland en sinds enkele jaren ook Amerika, Israël en New Zeeland belangrijke afzetmarkten. Trots vertelt Lammert dat daar recent nog Brazilië, Australië, Engeland, diverse Oost-Europese landen en Turkije bij zijn gekomen. ‘Ik ben heel blij dat het kosmopolitische karakter van JEE-O blijkbaar wereldwijd aanslaat. Voor badkamers thuis, maar ook in prestigieuze wellness- en hotelprojecten. We hebben al heel wat prachtige projecten mogen opleveren.’
Mijlpalen
‘Als ik zo terug kijk op de laatste 25 jaar, zijn er heel wat mijlpalen geweest’, aldus Lammert. ‘Mijn eerste ontwerpen; voor buiten de JEE-O original douche en voor binnen de JEE-O pure wandkraan. Onze introductie op de Amerikaanse markt zo’n drie jaar terug en de verdere snelle internationalisering. Diverse internationale onderscheidingen, zoals de prestigieuze Red Dot Award voor onze vrijstaande JEE-O soho douche, die zowel binnen als buiten geplaatst kan worden. Overigens is de soho collectie een samenwerking geweest met het ontwerp duo Grand & Johnson. In die zin wil JEE-O ook een platform zijn voor ontwerpers; een schakel om ideeën en schetsen technisch om te zetten in concrete producten. Nóg een mijlpaal: vorig jaar ben ik Ondernemer van het Jaar geworden van de gemeente Beuningen. Voor mij een belangrijke waardering, omdat geselecteerd werd op zaken als onderscheidend vermogen, continuïteit, uitstraling, servicegerichtheid, duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, mensgerichtheid en innovatief vermogen. Allemaal punten die ik in mijn bedrijfsvoering bewust nastreef. En voor mij persoonlijk is ook de J bike een hoogtepunt. Ik begon in de jaren ’70 als pionier in de BMX en later in de mountainbike en ATB-wereld. Ik heb veel wedstrijden gereden. En ook die passie voor fietsen zit in mijn DNA.’
Lammert Moerman is heel trots op wat hij als Nederlands merk al allemaal heeft bereikt. ‘We blijven de komende jaren verder bouwen om een internationaal en gerespecteerd A-merk te worden. Daarbij willen we vooral bereikbaar zijn én blijven voor een grote groep mensen. Onderscheidend in vormgeving, hoogwaardig en duurzaam, maar zonder verdere poespas. En dan hoop ik over een x-aantal jaren toch echt lekker onder die palmboom te kunnen liggen. Maar natuurlijk wél met een JEE-O buitendouche erbij!’
Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.