Nederlander klust om kosten te besparen

Voldoening en trots extra prikkels

We zijn de afgelopen vijf jaar steeds meer gaan klussen. Dat blijkt uit onderzoek van bouwmarkt Hornbach Nederland naar klusgedrag onder Nederlanders (n=1083). Bijna de helft van de ondervraagden klust minstens eens per maand. En als de klus geklaard is, vindt meer dan de helft van de ondervraagden het resultaat de moeite van het delen waard.



Kostenbesparing is de belangrijkste reden dat men de afgelopen vijf jaar meer is gaan klussen. Het gevoel van trots en voldoening geeft daarna de doorslag om zelf projecten ter hand te nemen. Een derde van de (hobby)klussers wordt gemotiveerd door het gevoel dat zij er steeds beter in worden. “We juichen het alleen maar toe dat mensen zo trots zijn op hun projecten dat ze die willen delen”, zegt Michel van Slingerland, Marketing Manager van Hornbach Nederland. “Wat ons betreft kan een project niet ambitieus genoeg zijn. In het licht van onze huidige campagne ‘Laat je project voor je spreken’ roepen we dan ook alle klussers van Nederland op hun klusprojecten te delen”.

46% is afgelopen 5 jaar meer gaan klussen
Bijna de helft van de respondenten geeft aan vaker zelf de handen uit de mouwen te steken dan vijf jaar geleden. Dit gaat vooral op voor de jongere klussers tot 35 jaar. In de afgelopen vijf jaar heeft 44% van de ondervraagden minstens eens per maand geklust. 18% gaat op wekelijkse basis aan de slag. Meer dan een kwart noemt zich een ervaren klusser, 35% een beginnende klusser en 7% bekent ‘er eigenlijk niets van te kunnen.’

Meer dan de helft deelt prestaties op klusgebied
Het gegeven dat 37% aan het klussen slaat omwille van het trotse en voldane gevoel na afloop, vertaalt zich door in het wereldkundig willen maken van het gerealiseerde project: 61% deelt de prestaties op klusgebied. De meerderheid (34%) doet dit door anderen erover te vertellen, bijvoorbeeld op verjaardagen, en door het resultaat te delen op sociale media (14%). 13% nodigt mensen uit te komen kijken naar hun nieuwe trots.

Een goed advies is goud waard

Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Vind uw 5-Sterren­specialist
Vind uw 5-Sterren­specialist