Rolf Benz banken

50 jaar

Je kunt een mens met een huis net zo dodelijk treffen als met een bijl,” schreef de schilder en fotograaf Heinrich Zille bijna 100 jaar geleden. Al precies 50 jaar, sinds 1964, slaagt het Duitse bedrijf ROLF BENZ erin de sterfte door huizen aanzienlijk te verminderen. Want al precies 50 jaar lang is ROLF BENZ fabrikant van banken. Volgens sommigen zijn het de mooiste banken die zijn gecreëerd sinds de mens het fysiek aangename tussenstadium tussen zitten en liggen heeft ontdekt. En wie spreekt dat nou tegen? Er zal wel een reden voor zijn dat de banken van ROLF BENZ je overal ter wereld op uiterst elegante wijze uitnodigen



om plaats te nemen. Dit gewilde ontspanningsmeubilair is afkomstig uit een piepklein en rustig stadje aan de rand van het Zwarte Woud. Het stadje heet Nagold en hier heeft men 50 jaar geleden al begrepen dat alles, maar dan ook alles wat met wonen te maken heeft, op korte termijn weliswaar het verstand bezighoudt, maar op de langere duur het gevoel. Zo draagt de hoge bekendheidsgraad van dit tegenwoordig in meer dan 50 landen geliefde en bekende merk ROLF BENZ er met elke afzonderlijke bank aan bij dat mensen de waardevolle plek vinden waarnaar ze een leven lang verlangen: de plek waar ze eindelijk helemaal zichzelf kunnen zijn! Een bank van ROLF BENZ – al 50 jaar de plek van verlangen van mensen. Waarom moest nou juist een bank de plek van verlangen worden? Of anders gevraagd: heeft men überhaupt een bank nodig? Duidelijk rationeel antwoord: Nee! Duidelijk emotioneel antwoord: Ja!

De mens heeft een stoel, een tafel of een bed nodig. Absoluut! Een bank is echter zo veel meer dan stoel, bed of tafel; omdat een bank immers geen rationele, maar een emotionele noodzaak is. Daarom verschijnt dit meubel ook tamelijk laat in de cultuurgeschiedenis van het wonen, namelijk pas sinds mensen zich de luxe (kunnen) veroorloven om op klaarlichte dag te gaan rusten.

Een dergelijke luxe was vroeger slechts aan de adel voorbehouden. Die zette eerst een krukje voor de stoel, liet het bekleden en dan werden daar de voeten op gelegd. Aangezien dit echter ondanks alle bekleding niet echt het summum van comfort was, ontstond uit deze geïmproviseerde meubelcombinatie van fauteuil en krukje de chaise longue, de ottomane, de récamière en pas aan het begin van de 19e eeuw eindelijk de bank! Het eiland
van rust, waarop de mens kan dagdromen, dat ledigheid en innerlijke
rust geeft. Nogal hoogdravende woorden, die helemaal niet bij het moderne bankcomfort lijken te passen? Nee!

Op een bank van ROLF BENZ kan men al 50 jaar dromen, dommelen, relaxen, de voeten eens omhoog leggen, zich comfortabel uitrekken, tot zichzelf komen, ontspannen, het zich gemakkelijk maken, chillen, nadenken, knuffelen, pauze houden, gedachten de vrije loop laten, gewoon eventjes gaan liggen ... Het is nou eenmaal zo dat de mens alleen op een bank alle stress loslaat, alleen daar kan hij het dagelijks leven vergeten, bijkomen en letterlijk onthaasten. De tijd laten stilstaan en de wereld vergeten – alleen op een bank is dat mogelijk! “Ruhe, Stille, Sofa und eine Tasse Tee geht über alles.” dichtte Theodor  Fontane en hij had gelijk! De bank is immers geen noodzakelijk meubelstuk in ons huis; hij neemt eerder een plaats in ons leven in als een oase van rust. Een bank is bedoeld voor contemplatie, voor bespiegelingen en daarmee ook voor zelfbewustwording.Het is bij uitstek de plek die zich op weldadige wijze onttrekt aan het effectiviteits- en nuttigheidsdenken dat ons in het dagelijkse leven op stoelen en aan tafels beheerst en ons zelfs nog in bed achtervolgt. Een bank schenkt de mens vrijheid! Daarvan was de jonge, gediplomeerde stoffeerder ROLF BENZ uit Nagold in het Zwarte Woud zich terdege bewust toen hij in 1964 het bedrijf ROLF BENZ oprichtte.

In 1964 draait het om vrijheid, het draait om een geestelijke kentering ten opzichte van de kneuterige jaren ‚50 van het Adenauertijdperk. Het is afgelopen met overvolle woonkamers, afgelopen met tuttige lampen en niervormige tafeltjes. In 1964 wordt het design duidelijk vrijer, helderder. Al te brave combinaties zijn uit. De dingen die ons omringen worden ontdaan van overbodige franje en kitscherige versiersels. Een nieuw gevoel voor ruimte, openheid en helderheid dient zich aan. “I have a dream,” verwoordt Martin Luther King al een jaar eerder dit gevoel en hij doelt daarmee op ruimte, vrijheid en onbegrensdheid voor de hele maatschappij – net als John F. Kennedy, als hij in 1963 bij de Brandenburger Tor zegt: “Ich bin ein Berliner”. In tijden van economische voorspoed en volledige werkgelegenheid maakt de Bondsrepubliek kennis met het begrip vrije tijd! De televisieomroep ZDF gaat van start en ook de Bundesliga, het betaald voetbal. De Rolling Stones brengen in 1964 hun eerste LP uit en de Beatles staan met vijf singles op plek 1-5 in de Amerikaanse hitparade. De mode van Courrèges of Cardin wordt in geometrisch heldere vormen gepresenteerd. In 1964 verschijnt voor het eerst de Porsche 911 op de weg en ook de ‚Pagode‘, de 230 SL van Mercedes. Er begint een frisse wind te waaien.

De stoffeerder ROLF BENZ voelt indertijd de tekenen des tijds heel goed aan. Het eerste banken- en fauteuilprogramma van het jonge bedrijf is meteen een uiting van het nieuwe, moderne gevoel van ruimte: de Addiform van ROLF BENZ. Het breekt rigoureus met de traditionele, brave opstelling van een bank, twee fauteuils tegenover elkaar en een salontafel. De elementen van de ‚Addiform‘ zijn flexibel en kunnen qua opstelling gecombineerd worden. Zo ontstaan met deze banken en fauteuils niet de gebruikelijke zitgroepen, maar voor het eerst fantasierijk gecombineerde ‚woonlandschappen‘. En dat klopt ook: je kunt een fauteuil aan de ‚Addiform‘ toevoegen, ofwel ‚adderen‘ of een hoek creëren. Fauteuils kunnen zowel los combinatie met een salontafel als tussenelement worden neergezet. Ook zijn combinaties mogelijk met een bank en een hoek-salontafel aan het uiteinde, of met ..., of ... Ja, en de bank kan zelfs uitgeklapt worden tot een comfortabele extra slaapplaats. Met de Addiform verkrijgt woonruimte voor het eerst de vrijheid van allerlei mogelijkheden en zijn bewoners de vrijheid om buiten de kaders te denken. ‚De Addiform: eenvoudig, strak, zakelijk en tegelijkertijd mooi en praktisch. Wie dit meubelstuk tegenwoordig – 50 jaar later – bekijkt, zal verbaasd zijn hoe modern, hoe “tijdloos“ de Addiform is en hoe consequent ROLF BENZ toen al de tijdgeest en het gevoel van ruimte vertaalde. Het grote succes van de ‚Addiform‘ – op het gebied van wonen deel van het economisch wonder van Duitsland – legt in 1964 de basis voor ROLF BENZ. Toen al gold voor de producten van het bedrijf: zo flexibel en beweeglijk als de mens in zijn hoofd is, zo flexibel en beweeglijk moeten ook de meubels in zijn woonomgeving zijn. Daarom is bij ROLF BENZ in de daaropvolgende jaren Polster-Anreih-System (P.A.S.) het toverwoord. Hiermee worden eerst met de ‚Benzhoek‘ en in 1969 met het uitbreidingssysteem ‚Variset‘ de typische banklandschappen van hun tijd gevormd – het laatste uiteraard bekleed met bruin ribfluweel.

De jaren ‘70 beginnen zacht en transparant. Het is de tijd van de zitzakken, in Stuttgart-Untertürkheim laat in 1971 een beroemde naamgenoot zijn ontwikkeling van de airbag als Duits patent registreren en in 1971 is ROLF BENZ voor het eerst met een eigen beursstand vertegenwoordigd op de Keulse Meubelbeurs; in 1973 wordt het World Trade Center in New
York geopend en in Duitsland de geldautomaat gepatenteerd. In de ban van de eerste maanwandelingen beleeft de wereld jaren van toekomstvertrouwen; jaren van razendsnelle economische groei en economisch succes. Plexiglas is transparant en bedekt meer dan alleen het dak van het Olympisch stadion in München. Avant-gardistisch luiert de hippiegeneratie in enorme woonlandschappen zoals ROLF BENZ die met ‚Scenery‘ in 1971 op de markt brengt. Een jaar later opent een Zweeds meubelwarenhuis zijn eerste Duitse filiaal. Maar in Nagold is men nooit op de goedkope toer gegaan! ROLF BENZ antwoordt op het banale gebruik van de inbussleutel met de slogan “Wohnen, wie es am schönsten ist” en breidt met de verwerving van de meubelfabriek in Mötzingen zijn productiecapaciteit uit met 7.000 vierkante meter. Natuurlijk viert Duitsland op de gestoffeerde meubelgroep 'Livingpool‘ de overwinning van het Duitse elftal in het WK van 1974. En natuurlijk gaat ROLF BENZ in tijden van wijde pijpen en plateauzolen tegen het eind van de jaren 70 het materiaal rotan gebruiken en prijst het bedrijf in zijn reclameteksten de klant "romantische tot mondaine“ en “rustieke tot elegante” meubels aan.

De jaren ‘80 vormen een toneel voor imagebuilding. Dit vindt ook plaats op de bank. Men laat niet meer alleen zien wie men is, maar vooral ook wat men heeft. De mens doet gewichtig. Dit is glamour! Niet alleen geföhnde en gepermanente kapsels zijn nu uiterst glamoureus en mondain; op gladde, witte tegelvloeren worden witte banken weerspiegeld zoals het model ‚3400‘; en menige vrouw neemt daarop plaats als een Alexis Carrington uit Dynasty. Mannen dragen in dit decennium graag roze poloshirts met opgezette kraag en aan hun voeten instappers met kwasten. De boodschap die bij deze mode hoort, wordt ook voor woninginrichting gebruikt: “We zijn geslaagd”, is in de jaren ‚80 het motto. Diana trouwt met Charles, Ronald Reagan wordt president van de VS en Gorbatsjov ‚Man van het jaar 1985‘; we lezen de vervalste Hitlerdagboeken in de roddelbladen; in Tsjernobyl vindt een kernramp plaats, Zündapp vraagt (want niet mondain en glamoureus genoeg) faillissement aan en aan het eind van het decennium valt de Muur. Droomwerelden veranderen in deze jaren in werelden van beelden. Ook ROLF BENZ fotografeert vanaf het midden van de jaren ‚80 zijn gestoffeerde meubels op locatie en daarmee ‚op de mooiste plekken van de wereld‘: banken met kreukelige kussens vinden ‚voor de shoot‘ hun (soms absurde) weg naar theaters, musea en kastelen of op rotsen aan zee. Soms, zoals het geval is bij het model ‚4500‘, staat de ROLF BENZ-bank – met dezelfde gewelfde vormen als die van de Catalaanse architect Antoni Gaudí – in het Parc Güell in Barcelona. De bank ‚6500‘ maakt zelfs hoog boven de Egeïsche Zee op het eiland Santorini een fotosessie mee. Het luxemerk ROLF BENZ is neergezet. De jaren ‚80 zijn de jaren van het sterrendesign en de designsterren. Maar terwijl de destijds gevierde postmodernen zich steeds meer bezighouden met banale gebruiksvoorwerpen en de driebenige citruspers van Philippe Starck of de fluitketel met vogeltje van Michael Graves de Duitse huishoudens veroveren, ontwerpen de designers voor ROLF BENZ ware stijliconen zoals de bank ‚6500‘. Geen eendagsvliegen, maar knappe, tijdloze klassiekers van adembenemende schoonheid. De door de designafdeling van het Museum of Modern Art in New York omarmde ‚6500‘ bevindt zich tot op heden in het programma.

De jaren ‘90 leiden met hun globalisering van goed design ook voor ROLF BENZ tot een ongekend snelle internationalisering van dit gewilde Duitse meubelmerk. Razendsnel worden voor het bedrijf in het buitenland nieuwe markten ontsloten. Wie nu behalve alleen smaak ook esthetisch beoordelingsvermogen heeft en dit als ‚stijl‘ herkent, neemt vooral ook in Oostenrijk, Zwitserland en in de Benelux plaats op een ROLF BENZ-bank. Het bedrijf groeit en daarmee groeit de sympathie voor het merk ROLF BENZ. Al in het begin van de jaren ‚90 biedt een bank uit de collectie ‚Forum 255‘ plaats aan gasten in het ZDF-praatprogramma ‚Die rote Couch‘. Maar dat is nog niet alles. Een bank van ROLF BENZ heeft immers genoeg potentieel voor de echte grote shows! En daarom voelen prominenten, sterren en gummibeertjes in de vele jaren waarin „Wetten dass ...?“ door Thomas Gottschalk wordt gepresenteerd, zich op de beroemdste bank van Duitsland, een speciale productie van ROLF BENZ, op zaterdagavond bijzonder prettig. Aan het einde van het decennium heeft ROLF BENZ een plaats veroverd als bekendste merk van Duitsland.

Van 2000 tot 2014 slaagt ROLF BENZ er als het designmerk voor luxe banken “made in Germany” in de definitieve sprong te maken naar de internationale top van de meubelindustrie. Een publiek dat stads en wereldwijs, creatief en communicatief is en dat intussen op alle gebieden van het leven op zoek is naar producten van topkwaliteit, voelt zich aangesproken door ROLF BENZ. Ter ere van de 40e verjaardag wordt in 2004 het model DONO gepresenteerd: strak, licht, en zakelijk ziet het eruit, het lijkt in de woonruimte te zweven en zoals bij alle ROLF BENZ modellen kunnen waarde en comfort al van ver worden herkend. DONO wordt wellicht de meest succesvolle bank van het decennium. De modellen VERO, PLURA en MIO volgen en vertegenwoordigen luchtige luxe in plaats van massieve status.

In het tijdperk van coole en relaxte lounges voor zelfbewuste genieters dat nu aanbreekt, ontwikkelt het bedrijf met zijn model EGO in 2003 de ‚bank op maat‘. Ook VIDA, ONDA of NEO volgen tot op heden dit uiterst complexe constructieprogramma, dat de creatieve klant een zeer hoge mate aan individuele mogelijkheden en vrijheid biedt, doordat hij de verschillende modules steeds weer op een andere manier kan combineren en aan elke
individuele woonsituatie kan aanpassen. 

Wat de computerindustrie met steeds smallere flatscreens klaarspeelt, kan de meubelbranche ook: heldere vormen en slanke lijnen domineren. Ja, weer is het – net als reeds in 1964 bij ‚Addiform‘ – de vrijheid van de mogelijkheden die ROLF BENZ met zijn bankprogramma‘s op uiterst elegante wijze realiseert. Weer biedt het bedrijf iedereen individueel de vrijheid om buiten de gevestigde kaders te denken, naar believen toe te voegen, te veranderen, ja zelfs de ergonomie zelf vorm te geven. Nu zijn veranderbare, multifunctionele banken met verstelbare zithoogte en -diepte de trend. Traploos verstelbare hoofdsteunen of variabele en verstelbare rug- en zijelementen en een verstelbare zitdiepte maken uiteenlopende zit- en relaxposities mogelijk. Zo is de ROLF BENZ-bank een maatkostuum geworden voor ons huis. En zo gaat achter het droge begrip ‚systeemprogramma‘ niets minder schuil dan de 50 jaar oude ROLF BENZ-kerncompetentie! 

Tegenwoordig vindt er een versmelting plaats tussen de klassieke 
leefvertrekken en de open woonruimtes: in bad worden boeken of tijdschriften gelezen, in de keuken wordt televisie gekeken en de slaap-, werk- en woonkamer zijn allang niet meer gescheiden. Prima! Want de meubels, de banken en de fauteuils van ROLF BENZ worden tenslotte al 50 jaar ontworpen en vervaardigd voor de hele leefruimte van mensen en niet alleen voor de woonkamer. Precies daarom is ROLF BENZ meer dan slechts een synoniem voor goed zitten, perfect design en vakmanschap van de allerhoogste kwaliteit, “Made in Germany”.

Bank op maat – dat betekent bij ROLF BENZ vrijheid met systeem; met systeemprogramma!


In 2014 is het wereldwijde succes van de ROLF BENZ-banken vooral het resultaat van de vooruitziende managementstrategie die de ROLF BENZ AG & Co KG leidt sinds het bedrijf deel uitmaakt van de bekende Westfaalse HÜLS-groep (hülsta, Parador, RUF-bedden). Het is deze strategie die het bedrijf toekomstbestendig maakt en het op drie pijlers baseert.

Ten eerste geeft ROLF BENZ tegenwoordig wereldwijd vorm aan het eigen woongenot van een uiterst exclusieve en veeleisende privé clientèle. Ten tweede werd de ‚projectmarkt‘ van het bedrijf in de afgelopen jaren succesvol uitgebreid. Dit klinkt nuchter, maar betekent in de praktijk dat zo ongeveer iedereen waarschijnlijk al eens ergens ter wereld ROLF BENZ is tegengekomen – zonder het te weten. Ergens hebben we in de zogenaamde openbare of semiopenbare ruimte een keer plaats genomen op een ROLF BENZ bank of in een ROLF BENZ-fauteuil. In Kopenhagen of Sjanghai, in Baden Baden of München, in Amsterdam of Abu Dhabi. Was het op een vliegveld of in een hotel? In een ambassade of een exclusieve winkel? Hoe dan ook: we wilden gaan zitten – en ROLF BENZ was er al. Wereldwijd! Waar men ‘t minst verwacht; zo kunnen we ook de eerste kennismaking met ROLF BENZ in het openbaar meegemaakt hebben omdat een salontafel in Singapore ons uitermate mooi van vorm en praktisch leek, of omdat we verliefd werden op een chaise longue of een fauteuil die in Johannesburg zo comfortabel en aangenaam was. – dat was dan een eerste flirt met ROLF BENZ. En niet zelden ontstaat uit een flirt in de openbare ruimte later ware liefde bij iemand thuis.
Ten derde lukte het met een vrije stijl van bedrijfsvoering een jong, fris en ongecompliceerd merk te vestigen en daarmee met name de vrije geesten van de start-upgeneratie aan te spreken. Met deze vrije stijl ontsluit het bedrijf nu op onconventionele wijze als doelgroep juist de meubelconsumenten die relaxt leven voordat ze bezadigd willen wonen. ‚Freestyle‘, dat is de teaser, de aanjager, ja niet zelden zelfs het toegangskaartje tot de wereld van ROLF BENZ.

Momenteel leidt Heiner Goossens als bestuursvoorzitter het bedrijf ROLF BENZ. Hij is meer een creatieve ondernemer dan alleen bedrijfsmanager; een man die nieuwe dingen waagt en die een brede horizon niet aanziet voor een oogaandoening. Daarom kijkt Goossens ook verder dan zijn neus lang is en dan die van de (graag klagende) meubelbranche en weet hij dat alleen bereidheid tot het nemen van risico‘s daadwerkelijk risico‘s kan beperken. 'Met de succesvolle implementatie van onze op drie pijlers gebaseerde strategie hebben we de koers uitgezet voor een succesvolle toekomst van het bedrijf,” zegt Heiner Goossens en hij is ervan overtuigd dat ROLF BENZ “voor de toekomstige uitdagingen, die ons nationaal en internationaal te wachten staan, nu het beste toegerust is, zodat we ook in de toekomst een van de belangrijkste en meest gewilde merken van luxueus wonen zullen blijven.“ Dat zijn woorden waarin onmiskenbaar 50 jaar bedrijfsethiek doorklinkt. En inderdaad wordt elk gestoffeerd meubel van het merk ROLF BENZ vandaag de dag door 430 medewerkers gecreëerd vanuit een geloof in waarden die in onze jachtige tijd vaak vergeten dreigen te worden; zo ontstaat elke afzonderlijke bank van ROLF BENZ vanuit ‚eerlijk ondernemerschap‘;
vanuit een absolute ‚kwaliteitseis: made in Germany‘ en vanuit ‚handwerkkunst op het hoogste niveau‘, daarin uiteraard bijgestaan door de modernste technologieën. 

Made in Germany! Als we plaatsnemen op een bank van ROLF BENZ, dan zitten we heel ontspannen op een buitengewoon goed, exclusief stukje Duitsland. In Nagold is men namelijk consequent en compromisloos te spreken over de productielocatie Mötzingen, nabij het hoofdkantoor. Hier weet men: het keurmerk “Made in Germany” staat voor prestaties en traditie, voor technische Innovatie en kunstzinnige creativiteit. Dit keurmerk vormt voor ROLF BENZ en voor zijn klanten de vangrail langs de snelweg van het leven als consument. “Made in Germany“ is al tientallen jaren wereldwijd een begrip dat meer omvat dan een eenvoudige verwijzing naar het land van fabricage dat bekend staat om Goethe en Beckenbauer, literatuur en voetbal. “Made in Germany“ geeft zekerheid en vertrouwen. Maar belangrijker nog: het is een uitdrukking van de waarde en niet zozeer van de prijs van een product. De uitstraling van “Made in Germany“ wordt beslist niet altijd begrepen door consumenten die uitsluitend op koopjes loeren en heel graag de hand op de knip houden. “Made in Germany“ reflecteert veel meer de houding van een bedrijf dat nog heel bewust “Duits kwaliteitswerk” levert.
Mensen die dit begrip niet trendy genoeg vinden, kunnen dit simpelweg vervangen door “high-class workmanship“. Vast staat dat “Made in Germany“-producten gevraagd zijn en in de wereldeconomie een uitstekende reputatie hebben. Alleen het beste uit ieder land, want het is nu eenmaal echt beter om met een glas Italiaanse wijn op een Duitse bank te zitten dan omgekeerd.

De bekleding bestaat uit kussens – en kussens zijn etymologisch verwant aan kussen (als in zoenen). Taalkundig verklaart dat dus al het een en ander, maar ambachtelijk nog niet. Want eigenlijk moet je zelf meemaken hoe bij ROLF BENZ met betrokkenheid, vakkennis, zorgzaamheid, verantwoordelijkheidsgevoel en liefde voor het product in Mötzingen de productie plaatsvindt. Het zware handwerk van het stofferen, dat uiteraard ook door het modernste high-techinstrumentarium wordt ondersteund, wordt hier al 50 jaar op traditionele wijze beoefend. Hier weet men dat er dingen zijn die machines niet kunnen. Elke bank, elk meubel dat na een ontwikkelingsproces van negen maanden tot twee jaar de fabriek in Mötzingen verlaat, is een onomstotelijk bewijs van de superioriteit van het handwerk. Alleen al het magazijn van ROLF BENZ in Mötzingen presenteert zich aan de
bezoeker als plek van zinnenprikkelende vreugde; als plek waar het ruiken en voelen van de edele materialen kan overgaan in een olfactorische en haptische roes. Ja, die dweperij is geoorloofd, want begrijpelijk: op hoge planken liggen bij ROLF BENZ meer dan 120 lederwaren en 200 stoffen. Het snijden en het naaien: handwerk! Het opspannen op frames, die om redenen van kwaliteit uitsluitend van Duitse beuken afkomstig zijn: handwerk! Het stofferen zelf: handwerk! Eindcontrole: door mensen! Elke afzonderlijke ROLF BENZ-bank wordt daarmee uiteindelijk een unicum, met als resultaat dat elke stoffeerder aan het eind van het productieproces voor het voltooide meubel tekent. Dergelijke productiemethoden klinken hen die gericht zijn op efficiëntie doorgaans ietwat ‚van de wereld‘ of ook wel ‚ouderwets‘ in de oren, tenslotte bestaan er toch machines voor de productie. Machines die stansen en persen en kloppen en snijden enzovoort ...Dat klopt! Maar bij ROLF BENZ is men er vast van overtuigd dat alleen de mens knowhow kan verder ontwikkelen en doorgeven en dat alleen met behulp van echt handwerk de hoogste kwaliteit voor meubels kan worden bereikt!

BEKROOND DESIGN van ROLF BENZ. Al 50 jaar werken gerenommeerde, vrije designers samen met de ontwikkelingsafdeling van ROLF BENZ aan het unieke aureool van perfecte banken, fauteuils of stoelen. Ze werken aan een vormgeving die met zijn tijd meegaat, maar zich nooit aan vluchtige rages onderwerpt. Natuurlijk worden internationale trends gevolgd, maar ze worden niet achterna gelopen. De Design Awards die het bedrijf in Nagold regelmatig oogst, bewijzen het: een bank wordt bij ROLF BENZ ontwikkeld en geconstrueerd voor het lichaam en de ziel van een mens – niet voor zijn snelle, door modes gecorrumpeerde blik. De perfecte bank is meer dan alleen vorm en functie. De perfecte bank is nou juist de bank waarbij niemand
stilstaat waarom het de perfecte bank is. 

Elk meubelstuk van ROLF BENZ heeft een ontwikkelingsproces van negen maanden tot twee jaar doorgemaakt voordat het uiteindelijk op de belangrijke meubelbeurzen, de IMM in Keulen of bij de Salone del Mobile in Milaan indruk maakt op het publiek. Elke afzonderlijke bank wil en zal letterlijk door iemand worden ‚bezeten‘. De luxueuze, elegante, comfortabele banken en chaise longues, de stoelen en fauteuils van ROLF BENZ uit het kleine Duitse plaatsje Nagold aan de rand van het Zwarte Woud vinden overal ter wereld hun weg naar mensen die zich van zichzelf bewust zijn. Naar mensen die niet in een woonkamer leven, maar in een leefruimte wonen.

Een goed advies is goud waard

Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Vind uw 5-Sterren­specialist
Vind uw 5-Sterren­specialist